Βομβαρδιστικό Β-24 Liberator Wongo Wongo


On August 1,1943, 178 B-24 launched a famous raid against Ploiesti as 
                  part of Operation Tidal Wave.

PICT0177webΗ εργασία σχετικά με την καταγραφή αεροπορικών ναυαγίων στις Ελληνικές θάλασσες ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2012. Πολλοί είναι αυτοί που συμβάλουν ώστε να δημιουργηθεί μια αξιόπιστη βάση δεδομένων με ιστορικά στοιχεία, χαρακτηριστικά και πληροφορίες ναυαγίου. Αμέτρητες είναι οι πληροφορίες που σχετίζονται με ναυάγια αεροπλάνων. Η αξιολόγηση των πληροφοριών αυτών είναι δύσκολη, καθώς απαιτείται χρόνος, μελέτη, μετακινήσεις και πολλαπλές καταδύσεις στο πεδίο.

Τις πληροφορίες για την ύπαρξη αεροπορικού ναυαγίου είχε συλλέξει ο Γιώργος Καρέλας, ο οποίος ανέλαβε τη φωτογραφική αποτύπωση, τεκμηρίωση και την καταγραφή του ναυαγίου. Το αεροσκάφος τύπου Β24D Liberator, βομβαρδιστικό με το χαρακτηριστικό όνομα Wongo Wongo, της 376ης μονάδας βομβαρδισμού είχε ξεκινήσει από την Βεγγάζη της Λιβύης στα πλαίσια της αποστολής Tidal Wave με στόχο τον βαρβαρισμό των διυλιστηρίων στο Ploiesti της Ρουμανίας.

Είναι το πρώτο B24 που βρίσκεται στις Ελληνικές θάλασσες. Λίστα με έξι B24 που έχουν χαθεί στον Ελληνικό θαλάσσιο χώρο:

  • 41-24035    The Gremlin       Petty’s plane           Ελευσίνα
  • 42-40563    Wongo Wongo   Flavelle plane          Κέρκυρα
  • 42-40206         8 Ball             Buehl’s plane          Ελευσίνα
  • 42-72844    Jackie’s Boy       Metzger’s plane      Ελευσίνα
  • Άγνωστο                                Kidd’s plane            Μάλεμε – Κρήτη
  • 42-72902           —-               Fallon’s plane          Ελευσίνα

Tidal wave

Ploesti_1Η επιχείρηση Tidal wave είχε σαν στόχο τον βαρβαρισμό πετρελαϊκών εγκαταστάσεων. Πιστεύεται ότι οι εγκαταστάσεις στο Ploiesti παρήγαγαν το 1/3 των αναγκών σε υγρά καύσιμα και προϊόντα πετρελαίου του Γερμανικού στρατού. Η επιχείρηση αυτή είχε τις μεγαλύτερες απώλειες της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας – USAAF, σε αποστολές Ευρωπαϊκού εδάφους. Στην διάρκεια της αποστολής χάθηκαν 54 αεροσκάφη με τα πληρώματα τους.

Η ημερομηνία της αποστολής αργότερα αναφέρθηκε σαν “Black Sunday”

55903202_136168642445512th liberator

    Το Β-24 "wongo Wongo" και το έμβλημα της 512ης Μοίρας βομβαρδισμού

Την 1η Αυγούστου 1943 το Β24D με σειριακό αριθμό 42-40563, της 512ης Μοίρας βομβαρδισμού με πιλότο τον Brian W. Flavelle και δεκαμελές πλήρωμα , βρισκόταν σε ύψος 2000 πόδια, νοτιοανατολικά της Κέρκυρας. Ξαφνικά παρουσιάστηκε «ταλάντωση» στο ένα φτερό με αποτέλεσμα το αεροπλάνο να “μπει” σε περιδίνηση και να συντριβεί στην θάλασσα.

55903202_136168691941Σύμφωνα με την τότε αεροπορική εκπαίδευση των πιλότων η περιδίνηση θεωρείτο το τελευταίο στάδιο πριν την συντριβή ή εγκατάλειψη του αεροσκάφους, καθώς δεν υπήρχε κατάλληλη διαδικασία και τυποποιημένη μέθοδος αντιμετώπισης της.

Περιδίνηση – Spin

H περιδίνηση – “Spin” είναι μια ιδιάζουσα κατάσταση πτήσης η οποία κατά κανόνα θεωρείται η συνέχεια της απώλειας στήριξης του αεροπλάνου “stall”. Με τον όρο περιδίνηση ονομάζουμε την περιστροφή μιας πτέρυγας, έναντι της άλλης. Αυτό συμβαίνει όταν η περιστροφική κίνηση ενός σώματος ως προς τον άξονα του δεν διέρχεται από το Κέντρο Βάρους του σώματος αλλά από ένα τυχαίο σημείο του σώματος.

xploestibΣτην αποστολή Tidal wave τον Αύγουστο του 1943, μετείχαν 178 αεροσκάφη ιδίου τύπου. Μαρτυρίες από τα πληρώματα άλλων αεροσκαφών αναφέρουν ότι το αεροπλάνο «βούτηξε» απότομα αριστερά και λόγω του χαμηλού ύψους δεν υπήρχαν περιθώρια επαναφοράς με αποτέλεσμα την συντριβή του.

ploesti008Αυτό ίσως δικαιολογεί και τα διάσπαρτα συντρίμμια του αεροσκάφους που βρίσκονται σε μεγάλη ακτίνα σε βάθος 30 μέτρων.

Aquatec_-B-24Liberator-IIWongo-WongoAquatec_-B-24Liberator-IIIΦωτογραφίες ναυαγίου: Γιώργος Καρέλας

Ως πιθανά αίτια συντριβής του αεροσκάφους αναφέρεται η χειροκίνητη μεταφορά καυσίμων – improper manual fuel transfer.

b24-liberator Το πρωτότυπο του Β24, βομβαρδιστικού μεγάλης ακτίνας δράσης, πρωτοεμφανίστηκε το 1939, ως XB-24. H σειρά D αναπτύχτηκε το 1941-42, με παραγωγή 2738 αεροσκαφών. Οι βελτιώσεις σε σχέση με τις προηγούμενες σειρές αφορούσε την βελτίωση των μηχανών, την ανανέωση των πτερυγίων (Davies Wings) με 15% μικρότερη αντίσταση και την τοποθέτηση/αντικατάσταση νέων οπλικών συστημάτων.

Αν και μπορούσε να καλύψει μεγάλες αποστάσεις με βαρύ φορτίο (max Weight 27210 kg), οι πιλότοι μιλούσαν για ένα βαρύ αεροπλάνο με πολλές δυσκολίες στον χειρισμό και στους ελιγμούς.

Χαρακτηριστικά Β24 Liberator

libaretor-specΕυχαριστούμε τον Γιώργο Καρέλα για τις πληροφορίες την παραχώρηση των φωτογραφιών.

Φωτογραφίες: USAAF

Βιβλιογραφία:

  • Β-24 Liberator Units of the 15th Air Force,  Robert F Dorr
  • Flight manual B-24D Airplane

B24_Flight_Manual_CoverΠηγές Internet:

Ντοκιμαντέρ για την δράση και την ιστορία των B-24 στην διάρκεια του 2ου
                          Παγκοσμίου Πολέμου

Tidal Wave operation, Ploiesti

One thought on “Βομβαρδιστικό Β-24 Liberator Wongo Wongo

  1. Reblogged this on DownLine and commented:
    Η εργασία σχετικά με την καταγραφή αεροπορικών ναυαγίων στις Ελληνικές θάλασσες ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2012. Πολλοί είναι αυτοί που συμβάλουν ώστε να δημιουργηθεί μια αξιόπιστη βάση δεδομένων με ιστορικά στοιχεία, χαρακτηριστικά και πληροφορίες ναυαγίου. Αμέτρητες είναι οι πληροφορίες που σχετίζονται με ναυάγια αεροπλάνων. Η αξιολόγηση των πληροφοριών αυτών είναι δύσκολη, καθώς απαιτείται χρόνος, μελέτη, μετακινήσεις και πολλαπλές καταδύσεις στο πεδίο. Αρκετές φορές χωρίς κανένα αποτέλεσμα και άλλοτε με αποτελέσματα που πραγματικά σε εκπλήσσουν.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s