Junkers-Ju52, Κέα


Πρόκειται για μεταγωγικό αεροσκάφος τύπου Junkers-52, το οποίο βυθίστηκε μετά από προσθαλάσσωση στην διάρκεια του 2ου Π.Π. Το μήκος του είναι κοντά στα 20μέτρα ενώ το ύψος 4.50μέτρα.
Βρίσκεται Βορειοδυτικά της Κέας σε βάθος 65μέτρων.
Κατάδυση στο μπλε με ορατότητα που πολλές φορές ξεπερνάει τα 25 μέτρα!

This slideshow requires JavaScript.

Ju 52
Aviation Archaeology in Greece – Airplane Wreck – Αεροπορική Αρχαιολογία

Φωτογραφίες: Αρετή Κομηνού
Επιμέλεια – κείμενο: Νίκος Καρατζάς
Πριν λίγους μήνες είχε παρουσιαστεί στον διαδικτυακό τόπο «Blue Silent» τo φωτογραφικό «λεύκωμα» αναδρομής στα πιο δημοφιλή Γερμανικά αεροπλάνα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.
Εδώ παρουσιάζουμε το Junkers Ju52 το οποίο βρίσκεται βυθισμένο στην θαλάσσια περιοχή της Κέας, μαζί με κάποιες γενικές πληροφορίες για τον τύπο του αεροσκάφους και την εταιρεία κατασκευής Junkers Flugzeug und Motorenwerke A.G.

Η εταιρεία Junkers Flugzeug und Motorenwerke A.G ιδρύθηκε το 1895 από τον Hugo Junkers. Η σημαντικότερη ίσως Γερμανική εταιρεία παραγωγής αεροσκαφών, με καινοτόμες ιδέες για την εποχή της, δημιούργησε και ταυτόχρονα εξέλιξε τα πιο επιτυχημένα μεταλλικά αεροσκάφη της Luftwaffe, που έγιναν θρύλος κατά την διάρκεια του πολέμου.
Η Junkers, εταιρεία η οποία αρχικά κατασκεύαζε θερμοσίφωνες, ξεκίνησε την παραγωγή πολεμικών αεροσκαφών την δεκαετία του 1930. Ίσως το πιο γνωστό “μοντέλο” της εταιρίας να ήταν το Ju87, γνωστό σαν STUKA. Βομβαρδιστικό καθέτου εφορμήσεως, που έγινε το ισχυρό όπλο της Luftwaffe.Βέβαια, το σημαντικότερο και το πιο επιτυχημένο κατά πολλούς ήταν το Ju88. Ελαφρύ βομβαρδιστικό με πολλαπλούς ρόλους και φυσικά αρκετές εκδόσεις Ju 188, Ju 388, που καμία από αυτές δεν μπόρεσε να ξεπεράσει τις δυνατότητες και τελικά να αντικαταστήσει το αρχικό μοντέλο. H Junkers επίσης ήταν αυτή που κατασκεύαζε από το 1920 τους κινητήρες JUMO (Junkers Motoren). Ήταν η πρώτη Γερμανική εταιρεία που κατασκεύασε σύγχρονους κινητήρες κατάλληλους για αεροπορική χρήση.Ο πρώτος κινητήρας της Junkers ήταν ο JUMO 211.Μετά το τέλος του πολέμου η εταιρεία Junkers ενώθηκε με την εταιρεία Messerschmitt-Bölkow-Blohm (ΜΒΒ) όπου ασχολήθηκαν με την έρευνα σχετικά με το μέλλον της αεροδιαστημικής μεταφοράς.
Το επίσημο site της Junkers: www.junkers.de

Η κατασκευή του Ju52 ξεκίνησε το 1930, σαν μονοκινητήριο αεροσκάφος (Ju52/1m). Αργότερα για να αυξηθεί η ιπποδύναμη αλλά και η επιχειρησιακή δυνατότητα του αεροσκάφους τοποθετήθηκαν επιπλέων δυο κινητήρες στα φτερά (Ju52/3m).
Η πρώτη πτήση με την μορφή αυτή, δηλαδή σαν τρικινητήριο αεροσκάφος πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 1931. Ήταν εφοδιασμένο με τρεις κινητήρες Pratt & Whitney 525 ή 550 HP, ανάλογα με την χρήση και την σειρά του αεροσκάφους. Αργότερα τοποθετήθηκαν μηχανές BMW τύπου 123Α-3, 132Τ/-2 με ισχύει 725 και 830 ίππους αντίστοιχα. Κατασκευάστηκαν περίπου 5000 Ju52.

Στο τέλος του πολέμου μόνο 50 από αυτά είχαν πτητική ικανότητα!!
Το Ju52 είχε πολλαπλούς ρόλους και απόδειξη είναι οι περίπου 13 παραλλαγές του βασικού μοντέλου.
Η βασική του χρήση ήταν μεταγωγικό αεροσκάφος. Χρησιμοποιήθηκε ακόμα σαν βομβαρδιστικό (Ju 52/3mg3e),για την ρήψη αλεξιπτωτιστών, εμπορικό, για τις απογειώσεις ανεμοπλάνων και πολλές άλλες.
Η παραγωγή των Ju52 σταμάτησε στις αρχές του 1945.

Διαστάσεις
Άνοιγμα φτερών: 29.49 μέτρα
Επιφάνεια φτερών: 110.5 τ/μ
Μήκος: 18.9 μέτρα
Ύψος: 5.54 μέτρα
Οπλισμός: 2 Χ MG 7,9 χιλιοστά
Βόμβες: 500 κιλά
Ταχύτητα (See Level): 270 – 295 kph
Ταχύτητα ταξιδίου: 209 kph
Πλήρωμα: 2-4
Αριθμός επιβατών: 18 ή 12 φορεία

Στα πλαίσια του KDE που πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2008, εντοπίστηκε σε άριστη κατάσταση και πολύ κοντά στο μέχρι τότε «Άγνωστο Ναυάγιο της Κέας» το Ju52 (Φωτογραφίες). Πρόκειται για το πιο καλοδιατηρημένο αεροπλάνο 2ου Παγκοσμίου Πολέμου που έχει βρεθεί στις Ελληνικές θάλασσες.

Απόσπασμα από την ιστοσελίδα S/S Burdigala Project
«Το αεροπλάνο, του οποίου ο άξονας έχει κατεύθυνση νοτιοδυτική και το βαθύτερο σημείο του βρίσκεται στα 68 μέτρα, είναι άψογο. Δεν έχει κανένα σπάσιμο, δεν του λείπει κανένα μέρος και έχει τρεις κινητήρες, εκ των οποίων ο ρυγχαίος είναι γερμένος προς τον βυθό αλλά παραμένει ακόμα ενωμένος με την άτρακτο του αεροσκάφους. Το αεροπλάνο φέρει οπλισμό, εντοπίσαμε ένα πολυβόλο, και στο επάνω τμήμα του, στην σκεπή, διακρίνεται ο κενός χώρος της φρακτής, το σκέπασμα της οποίας βρίσκεται πεσμένο στον βυθό, ακριβώς δίπλα από την αριστερή πλευρά της ατράκτου του αεροσκάφους. Πιθανώς από την φρακτή αποβιβάστηκαν οι επιβαίνοντες μετά την προσθαλάσσωση του αεροπλάνου».


Πληροφορίες – Παραπομπές:

Aircraft of WWII, General Editor: Jim Winchester, 2004
Fighting Aircraft of World War II, Editor: Karen Leverington.
Aircraft of WWII, Stewart Wilson, 1998
World War II Airplanes Volume 1, Enzo Angelucci, Paolo Matricardi Διαδίκτυο
S/S Burdigala Project